Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Kolejna transza pomocy publicznej dla TAROM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Kolejna transza pomocy publicznej dla TAROM
fot. TAROM
Linie lotnicze TAROM zgłosiły potrzebę wypłaty ostatniej transzy pomocy publicznej, albowiem państwowy przewoźnik w Rumunii – choć przechodzi restrukturyzację – nie dysponuje już wystarczającymi środkami na terminową spłatę zobowiązań, a brak płynności finansowej grozi „destabilizacją równowagi finansowej spółki”. Mimo bycia podłączonym do państwowej „kroplówki”, nic nie wskazuje, że TAROM uzdrowi długoterminowo swoją działalność.

Chociaż Rumunia boryka się z wysokim deficytem budżetowym, przedsiębiorstwa państwowe nadal otrzymują wsparcie finansowe ze środków centralnych. Ostatnim podmiotem, który wystąpił o transfer publicznych pieniędzy, są flagowe linie lotnicze – TAROM, które ubiegają się o wypłatę transzy pomocowej w wysokości 22,4 mln euro (114 mln lejów rumuńskich) z Funduszu Rezerw Budżetowych, będącego w dyspozycji rządu i przewidzianego w budżecie Rumunii na 2025 rok – pieniądze te potrzebne są na pokrycie braku płynności i utrzymanie przedsiębiorstwa lotniczego na powierzchni.

Ostatnia transza pomocowa

Kwota, o którą wnioskują państwowe linie lotnicze, stanowi drugą i ostatnią transzę całkowitej pomocy publicznej w wysokości 45,77 mln euro (około 227 mln lejów rumuńskich), zatwierdzonej w kwietniu 2024 roku. Pierwsza część – nieco ponad 22 mln euro (112 mln lejów rumuńskich) – została przekazana w latach 2023–2024. Rumuński resort transportu przedłożył już rządowi projekt decyzji o uzupełnieniu budżetu o ww. kwotę, wyjaśniając, że TAROM nie dysponuje już wystarczającymi środkami na terminową spłatę zobowiązań, a brak płynności finansowej grozi „destabilizacją równowagi finansowej spółki”. Oczekuje się, że środki te wesprą plan naprawczy rozpoczęty dwa lata temu, zatwierdzony przez Komisję Europejską.

Pomoc ma na celu zwiększenie kapitału zakładowego linii lotniczej w celu ustabilizowania jej działalności i zapewnienia ciągłości operacyjnej. Ministerstwo Transportu Rumunii twierdzi, że środek pomocowy ma na celu „zminimalizowanie ryzyka, że ​​deficyt płynności wpłynie na proces restrukturyzacji” oraz stworzenie warunków umożliwiających kontynuację planu naprawczego w 2026 roku. – Utrzymanie TAROM na rynku usług transportu lotniczego ma doprowadzić „do podniesienia ogólnych standardów jakości i utrzymania przystępnych cen” dzięki istnieniu realnej konkurencji, choć oferta produktowa przewoźnika i jego pozycja rynkowa są bardzo słabe i nierokujące.

To nie pierwszy raz, kiedy linie lotnicze TAROM otrzymują wsparcie od państwa. W ostatnich latach flagowiec otrzymał kilka transz publicznych pieniędzy na pokrycie strat lub podwyższenie kapitału zakładowego w ramach planu restrukturyzacji. Pomoc ratunkowa była środkiem tymczasowym, mającym na celu utrzymanie działalności spółki do czasu zatwierdzenia planu restrukturyzacyjnego. Następnie plan ten – zatwierdzony przez Komisję Europejską – umożliwił udzielenie nowej pomocy publicznej, podzielonej na transze, na rzecz naprawy finansowej i operacyjnej lotniczej spółki. Działania pomocowe były skutkiem utraty miana największych linii lotniczych w Rumunii. TAROM przegrał walkę z Wizz Airem, Blue Air (linie lotnicze już nie istnieją), czy z HiSky.

Pomoc publiczna

28 maja 2021 roku Rumunia zgłosiła Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji narodowych linii lotniczych, który określał pakiet środków zaradczych, który miały usprawnić działalność rumuńskiego przewoźnika, odnowić starzejącą się flotę i obniżyć koszty prowadzonej działalności. Instytucja wykonawcza Unii Europejskiej nie zatwierdziła od razu warunków pomocy publicznej, mimo że inne stolice otrzymały zielone światło na dofinansowanie narodowych przewoźników. Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy państwowe środki finansowe przeznaczone na restrukturyzację TAROM będą zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Bruksela wyrażała zaniepokojenie sytuacją finansową rumuńskiego operatora, która jeszcze przed wybuchem pandemii była bardzo trudna – w 2020 roku linie otrzymały pomoc publiczną.

W czasie trwania dochodzenia, Bukareszt zaktualizował plan restrukturyzacji, aby rozwiać wątpliwości wyrażone w decyzji o wszczęciu postępowania. Rumuński rząd wnioskował do Komisji o umorzenie długu w wysokości około 49,53 mln euro, co odpowiadało kwocie pomocy publicznej z lutego 2020 roku, powiększonej o odsetki, oraz zastrzyk kapitałowy w wysokości około 45,77 mln euro. Zdaniem Komisji, przyznane przez Bukareszt środki były/są proporcjonalne, gdyż rumuńskie linie lotnicze wnoiosły na poczet restrukturyzacji znaczną kwotę – 77,66 mln euro. Kwota ta została wygenerowana poprzez sprzedaż i leasing samolotów. Pomoc państwa miała „jedynie w ograniczonym stopniu zakłócić konkurencję na rynku”, ponieważ zmniejszenie liczby lotów i samolotów utrzymuje udział rynkowy TAROM na niskim poziomie do końca okresu restrukturyzacji, czyli do 31 grudnia 2026 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Turkish Airlines: Wzrost pasażerów, a spadek zysku w Q3

Biznes i przemysł

Turkish Airlines: Wzrost pasażerów, a spadek zysku w Q3

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2025

Grupa Lufthansa. Spółka-matka poprawia działalność

Biznes i przemysł

Październik w Finnair trochę lepszy niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem w październiku

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem w październiku

Rafał Dybiński 13 listopada 2025

Poczta Rumuńska przejmie TAROM?

Biznes i przemysł

Poczta Rumuńska przejmie TAROM?

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Tarom: Kryzys goni kryzys

Pasażer i linie lotnicze

Tarom: Kryzys goni kryzys

Justyna Urbaniak 31 grudnia 2019

Zobacz również:

Turkish Airlines: Wzrost pasażerów, a spadek zysku w Q3

Biznes i przemysł

Turkish Airlines: Wzrost pasażerów, a spadek zysku w Q3

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2025

Grupa Lufthansa. Spółka-matka poprawia działalność

Biznes i przemysł

Październik w Finnair trochę lepszy niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem w październiku

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem w październiku

Rafał Dybiński 13 listopada 2025

Poczta Rumuńska przejmie TAROM?

Biznes i przemysł

Poczta Rumuńska przejmie TAROM?

Mateusz Kieruzal 15 czerwca 2025

Tarom: Kryzys goni kryzys

Pasażer i linie lotnicze

Tarom: Kryzys goni kryzys

Justyna Urbaniak 31 grudnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij